Ambient marketing, czyli zaskakujące kampanie reklamowe w przestrzeni publicznej
15 czerwca 2024 I Patrycja Jaksim
Współczesny konsument żyje w gospodarce nadmiaru produktów, usług oraz informacji. Według badań naukowców z University of California w San Diego, do naszego mózgu dziennie dociera 100 tys. słów, a widzimy ponad 3 tys. komunikatów reklamowych. Jak wyróżnić się w gąszczu wiadomości i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców ze swoją marką?
Jednym z ciekawych narzędzi w rękach marketingowców jest wykorzystanie w unikalny sposób przestrzeni publicznej do oryginalnych form komunikacji.
Kreatywność w głowie się nie mieści
Przesyt informacji spowodował, że konsumenci uodpornili się na tradycyjne reklamy. Ludzki mózg przeładowany nadmierną ilością komunikatów stosuje naturalny mechanizm obronny tzn. filtrowanie percepcyjne, które zapobiega przeładowaniu pamięci. Nieustannie analizuje i filtruje dane, które są dla niego mało istotne lub z pozoru dobrze znane i je eliminuje. To właśnie dlatego nie zapamiętujemy ich, nie przenikają do naszej świadomości.
Jednym ze sposobów ominięcia tego wewnętrznego mechanizmu jest radykalna zmiana. Wszystko, co nowe, dużo za duże lub wręcz za małe, niespotykane, szokujące zwróci naszą uwagę. Oto przykłady niestandardowych kampanii reklamowych ulokowane w codziennym otoczeniu, osiągające niecodzienne efekty. I choć niektóre z nich swoje premiery miały kilka lat temu, to wciąż zaskakują i mogą posłużyć jako źródło inspiracji.
Przystanek autobusowy jako park rozrywki
Agencja Rankxerocs wpadła na oryginalny pomysł, jak zachęcić odbiorców do odwiedzenia parku rozrywki Port Aventura Park w Hiszpanii. Podróżni czekając na swój autobus mogą usiąść na fotelach roller coaster i poczuć się, jak na szalonej przejażdżce.
Źródło zdjęcia: https://pl.pinterest.com/pin/9710955441374273/
Jak kreatywnie wypromować restaurację wegetariańską?
Zaskakujący koncept na reklamę restauracji Tibits Vegetarian Restaurant mieli marketingowcy ze Szwajcarii. Wykorzystali naturalne, zielone zasoby przestrzeni miejskiej. W ten sposób drzewo w połączeniu z widelcem stało się... brokułem.
Źródło zdjęcia: https://pl.pinterest.com/pin/179721841349952853/
Nivea żegna cellulit
Marka na pokazie mody w Miami, USA, zaprezentowała sofę podzieloną na dwie części. Lewa strona jest pikowana, symbolizuje zmiany na skórze, podczas gdy prawa jest gładka. Kanapa z logo marki marki stała się synonimem zmiany, jaka zajdzie po użyciu kosmetyku.
Źródło zdjęcia: https://creativecriminals.com/ambient/nivea/bench
Przejście dla pieszych... prosto do McDonald’s
A gdyby tak przechodzić po frytkach zamiast po pasach na drugą stronę ulicy? Reklama znanej sieci fast food nie tylko promuje w ten sposób produkt i markę na szeroką skalę, ale także zapewnia bezpieczeństwo na szwajcarskich ulicach podczas festiwalu w Zurichfest.
Źródło zdjęcia: https://whatthead.wordpress.com/2010/08/15/mcdonalds-przejscie-dla-pieszych/
Podróż do klubu fitness
Kolejnym sposobem na kreatywne wykorzystanie przystanku autobusowego w celach reklamowych jest wypromowanie nim sieci klubów Fitness First w Rotterdamie. Ławka waży siedzących na niej pasażerów, którzy czekają na autobus, tym samym zachęcając do uprawiania sportu.
Żródło zdjęcia: https://www.wired.com/
King Kong nadchodzi
Wielkie ślady stóp na piasku i zniszczone samochody na plaży w Kalifornii to efekt akcji promocyjnej filmu King Kong 3D. Niecodzienny pomysł wzbudzał duże zainteresowanie i zdziwienie plażowiczów, nim zorientowali się, w jakim celu powstały.
Źródło zdjecia: https://www.alas6enlaplaya.com/publicidad-bajo-la-sombrilla/
Amnesty International przeciwko udziału dzieci w konfliktach zbrojnych
Organizacja Narodów Zjednoczonych podaje, że ok. 300 tys. dzieci jest obecnie zaangażowanych w ponad 30 konfliktów na całym świecie. Aby podnieść świadomość na temat dzieci-żołnierzy, do kampanii społecznej wykorzystano tradycyjny amerykański autobus szkolny, w wojskowym kamuflażu, a do okien przyklejono ich twarze.
Źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/photo?fbid=1423966897615187&set=a.138270222851534
Metro z domowym klimatem
Na kilka dni paryskie metro zostało wyposażone w wygodne sofy, kanapy oraz fotele dostępne w sklepach sieci IKEA. Pasażerowie mogli poczekać na pociąg w komfortowych warunkach, a przy okazji przetestować meble znanego producenta.
Źródło zdjęcia: https://trendland.com/ikea-invades-paris-metro-stations/
Emocje budują zaangażowanie
Czynnikiem wyróżniającym kampanie zewnętrzne jest możliwość integracji marki z otoczeniem i przestrzenią miejską. Niestandardowe akcje mają zwrócić uwagę odbiorcy, ale przede wszystkim komunikować cechy produktu czy główny cel kampanii społecznej.
Reklamy wchodzą w interakcję z odbiorcami i angażują ich. Niejednokrotnie wzbudzają też napięcie. Efekty poruszają wyobraźnię, rozbudzają emocje, śmieszą, a czasami wręcz szokują. Nietuzinkowe kampanie szybko zdobywają fanów, często są komentowane w mediach i chętnie udostępniane na portalach społecznościowych. Stosowanie niekonwencjonalnych form komunikacji wiąże się także z pewną dozą ryzyka. Przez to, że ich siła działania opiera się na elementach zaskoczenia i niespodzianki, mogą być wykorzystane w takiej postaci tylko raz.
Żyj świadomie, działaj odważnie.
Patrycja Jaksim