Skip to main content
Podziel się:

Autentyczność w biznesie. Czy to się opłaca?

02 sierpień 2020 I Patrycja Jaksim

Nieustannie próbujemy zadowolić innych ludzi. Przejmujemy się tym, co o nas myślą, zastanawiamy się, czy to, co robimy, im się podoba. Konkurencyjny rynek krzyczy, że trzeba być elastycznym i dopasować się do klienta. I za każdym razem, kiedy zmieniamy się dla innych tracimy cząstkę siebie. A przecież „biznes to relacje”. Owocna współpraca opieraj się na wspólnych wartościach, wzajemnym zaufaniu i wierze w kompetencje drugiego człowieka. Nic nie przyciąga bardziej niż autentyczność.

Czym jest autentyczność?

Autentyczność to odwaga do „bycia sobą”. Poznanie i zrozumienie siebie, akceptacja swoich zalet i słabości. Świadomość tego, że ktoś może nas nie polubić lub odrzucić. Rezygnacja z czegoś, co jest niezgodne z naszymi przekonaniami i wartościami.

Jednak na luksus „bycia sobą” nie wszystkich stać, bo cena jest wysoka, a droga do siebie kręta i wiecznie pod górkę. Wbrew panującej kulturze indywidualizmu większość ludzi ma problem z byciem autentycznym. Lęk przed niezrozumieniem i odrzuceniem jest jednym z ważniejszych czynników blokujących naturalne zachowania. Zakładamy maski, zaciskamy zęby-show must go on. A autentyczność to furtka do sukcesu w biznesie i pięknego spełnionego życia.

Dobre biznesy mają ludzką twarz

Marka to nie tylko logo czy usługa. To przede wszystkim odczucia, jakie się z nią kojarzą: wrażenia, korzyści i wyobrażenia. Według badań Forrester Research blisko 90% decyzji zakupowych podejmujemy pod wpływem emocji, są one dla nas dwa razy ważniejsze niż racjonalne fakty. Innymi słowy finalizując proces zakupowy, podążamy za tym, co dyktuje nam serce.

Już sam proces tworzenia marki, zwany brandingiem polega na nadawaniu jej osobowości. Wybór cech, skojarzeń, jakie powinna wywoływać, dobierany jest do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Jest to szczera odpowiedz na pytania: co dla mnie znaczy bycie autentycznym? Co mnie określa, co wyróżnia? Po co to robię, jak i dla kogo?

Autentyczne marki swoje działania opierają na prawdziwych wartościach i zaspokajają realne potrzeby klientów. Bazują na tym, co jest unikalną wartością firmy. Produkty, działania i komunikaty mają autentyczną moc przyciągania, kiedy są prawdziwe i spójne. Sięgając po konkretną markę, klient chce wiedzieć, z kim mam do czynienia, kim jest osoba, z której usług chce skorzystać, jakie ma priorytety i wartości. Wybiera obietnice i wyobrażenia, jakie się z nią wiążą. Kupując daną usługę czy produkt, po części „kupuje” osobę, która za tą usługą stoi.

Human Brand

Marka ludzka przypomina żywy, oddychający organizm - jej prawdziwą definicję określają ci, którzy ją kochają, lubią, a także nie lubią. Marka składa się z ludzi. Nie możesz stworzyć jej za pomocą robota lub algorytmu. Możesz używać danych, analiz, badań do rozwoju brandu. Jednak to czynnik ludzki nadaje jej osobowość. Badania pokazują, że bardziej wierzymy w firmy, które pokazują swoje „ludzkie” oblicze. Tworzą świetne produkty czy usługi, ale kiedy popełniają błędy, nie boją przyznać się do porażki, przeprosić czy zmienić zdanie.

Kim jest Human Brand?

  • To marka, która doskonale wie, kim jest i kim nigdy nie będzie. Posiada zdefiniowaną, ściśle zarysowaną osobowość. Określone wartości, które trafiają do konkretnej grupy docelowej.
  • To marka stosująca naturalną komunikację, mówiąca tonem zwykłego człowiek, który rezonuje z klientami, w sposób jasny i zrozumiały.
  • To marka uczciwa, która mocno wierzy w takie wartości jak moralność, sprawiedliwość i etykę. Szanuje swoich pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Nie testuje swoich produktów na zwierzętach, nie współpracują z fabrykami, w których pracują dzieci.
  • To marka, która nie boi się zmian, nieustannie poszukuje, przekształca się. Wie, że mądre zarządzanie i odważne decyzje to klucz do sukcesu. Umie dopasować się do dynamicznego rynku, pozostając wierna swoim wartościom.
  • To marka, dla której relacje międzyludzkie są priorytetem. Nie boi się śmiałych kooperacji czy niestandardowych działań marketingowych. Nawiązuje bliskie relacje ze swoimi klientami, współpracuje z influencerami i pielęgnuje relacje z pracownikami.
  • To marka, która dba o personalizację przekazu w całym procesie zakupowym. Aktywuje emocje u swoich odbiorców. Więcej słucha, niż mówi, dzięki temu doskonale zna swoich klientów i może traktować ich w sposób wyjątkowy.
  • To marka przyszłości, która uwzględnia aspekt ludzki w swojej strategii. Skraca dystans, nazywa rzeczy po imieniu. Dominuje, wyróżniają się, „myśli”.

Jak komunikuje się Human Brand?

  • opowiada autentyczne historie i mówi językiem klienta,
  • rozwiązuje problemy konsumentów,
  • odwołuje się do emocji,
  • inspiruje np. do zmiany.

Autentyczność nowym językiem biznesu

Autentyczność daje Ci wolność w wyrażaniu siebie, mówieniu co myślisz, czujesz i jakie wartości reprezentujesz. W ten sposób porzucasz swoje ograniczenia, strach przed oceną, manipulacje i z pełną wiarą realizujesz swoje cele i postanowienia. Budujesz trwałe relacje oparte na szacunku i zaufaniu, a to gwarantuje udane transakcje biznesowe i rekomendacje.

Autentyczna komunikacja wyróżnia twoje produkty i usługi, sprawiając, że marka staje się nie do podrobienia. Oferowane na rynku produkty są coraz bardziej do siebie podobne, co oznacza, że są łatwe do skopiowania przez konkurencję. Natomiast autentyczne działania komunikacyjne tworzą emocjonalne więzi pomiędzy marką a odbiorcami, których nie da się odtworzyć. Tym samym powodują, że szybciej i skuteczniej docierasz do swoich idealnych klientów.

A kim oni są?

Idealna odpowiedź płynie z książki „Autentyczność przyciąga” Anny Piwowarskiej:

„Twoi idealni klienci to osoby, które potrzebują tego, co oferujesz i chcą kupować to właśnie od Ciebie. To ktoś, z kim chcesz pracować i z kim pracujesz z przyjemnością, kto sprawia, że czujesz, iż to, co robisz, ma głębszy sens. Kontakt z taką osobą to nie tylko wymiana usług za pieniądze, ale też wymiana dobrej energii. Ludzie, którzy się lubią i lubią ze sobą pracować, inspirują się wzajemnie, razem płyną na energetycznej fali”.

Dlaczego wybiorą właśnie ciebie?

„Twoi idealni klienci mogą kupować twoje produkty lub usługi dlatego, że podoba im się to, co robisz, i jest im to w jakiś sposób bliskie. Mogą zgłaszać się do ciebie dlatego, że ufają ci oraz eksperckiej wiedzy, którą masz. A także dlatego, że odpowiada im twój charakter i sposób bycia-przewidują miłą i owocną współpracę albo bardzo konkretne działania. Twoi idealni klienci wybierają cię, bo sami w życiu kierują się podobnymi wartościami, bo podoba im się twoje podejście, bo są do ciebie w jakiś sposób podobni, bo w określony sposób ich przyciągasz. Albo też intuicyjnie czują, że właśnie kogoś takiego szukali”.

Co o autentyczności myśli kobieta biznesu?

"Autentyczność w życiu i biznesie to jeden z kluczowych determinantów szczęścia i odnoszenia sukcesów w zgodzie ze swoją naturą, wartościami. Bycie autentycznym przejawia się m.in. w tym, że czujemy się dobrze sami z sobą, żyjemy w zgodzie z DNA naszej osobowości, bez konieczności odgrywania „ról” w zależności od sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Ta nasza genetycznie uwarunkowana część osobowości zapisana jest w mózgu. Potwierdzają to najnowsze badania z obszaru genetyki, neurobiologii, biologii molekularnej i psychologii. Biostrukturę mózgu możemy poznać dzięki analizie biostrukturalnej i narzędziom jakie daje szwajcarski system STRUCTOGRAM® - od wielu lat jest wykorzystywany w życiu, jak i w biznesie przez największe organizacje na świecie.

Budując firmę, tworząc markę, czy kreując nowe produkty, musimy mieć świadomość, że one również mają swoją osobowość, swoją indywidualną biostrukturę – swoje DNA. To od spójności między nami, marką i produktami zależy, jak będziemy odbierani przez Klientów, z których każdy też ma się swoją indywidualną biostrukturę.
Cytując autorkę artykułu “Konkurencyjny rynek krzyczy, że trzeba być elastycznym i dopasować się do klienta. I za każdym razem, kiedy zmieniamy się dla innych, tracimy cząstkę siebie”. Niech krzyczy, ma do tego prawo, a my nie mamy obowiązku podporządkowywać się temu, co krzyczy rynek – życie jest zbyt krótkie, aby po drodze tracić cząstki siebie. Znając siebie – to jacy jesteśmy, naszą indywidualną biostrukturę – możemy żyć w zgodzie z sobą i w pełni świadomie budować biznes zgodny z naszym wewnętrznym DNA. Kreować produkty, marki, których biostruktura będzie spójna z naszą. Autentyczność i spójność są w mojej ocenie wartościami nadrzędnymi tak w życiu, jak i w biznesie".

-Barbara Grześ - NeuroCoach / Trener Biznesu / Licencjonowany Trener STRUCTOGRAM® / Wykładowca Akademicki www.brainiq.pl, www.smartbusinesscoaching.pl

W świecie nadpodaży i dużej konkurencji konsumenci coraz większą wagę przykładają do emocji związanych z marką oraz doświadczeń, które się z nią łączą. W czasach kryzysu powszechnego zaufania szukają prawdy, naturalnego zainteresowania, firm, którym mogą zaufać. Dlatego wybierają marki autentyczne, które wchodzą w relacje z klientami, bezpośrednio odpowiadają na ich potrzeby, zachowując przy tym szczerość.

To jak? Odważysz się?

Przeczytaj! Warto wiedzieć więcej:

“Autentyczność przyciąga” Anna Piwowarska

“The Human Brand” Chris Malone, Susan Fiske

Żyj świadomie, działaj odważnie.