25 kwiecień 2021 I Patrycja Jaksim
Marki od lat prześcigają się w kreatywnym sposobie prezentowania swoich produktów i usług. W każdej branży walka o uwagę konsumentów i pracowników odbywa się nieustannie. Firmy chcąc skutecznie dotrzeć do klientów tworzą np. wysokobudżetowe kampanie, oryginalne witryny sklepowe, interaktywne strony www czy atrakcyjne promocje. Są także marki, które poszukują innych form zaangażowania odbiorców i wydają własne magazyny.
Content jest niezwykle istotny w działaniach branż marketingowych i PR-owych. Konsumenci nie kupują marek, ale emocje i doświadczenia, jakie się z nimi wiążą. Dlatego od lat za pośrednictwem druku, Internetu i innych mediów firmy custom publishing pomagają przedsiębiorstwom budować relacje z otoczeniem.
Custom publishing to narzędzie marketingowe, które za pomocą wydawnictwa pomaga firmom tworzyć i kierować wartościowe treści do klientów zewnętrznych i pracowników pod postacią papierowych publikacji i e-zinów. Najczęściej wybierany kanał komunikowania to magazyny wewnętrzne, ale często marki decydują się na książki, albumy, katalogi czy broszury. Wraz z rozwojem technologii, stawiają także na newslettery, filmy wideo, portale społecznościowe i informacyjne, blogi, animacje, a nawet kampanie w social media i aplikacje na smartfony.
Publikowanie na zamówienie od wieków jest opłacalną praktyką marketingową. Pierwsza taka publikacja powstała pod koniec lat 90. XIX wieku, jest nią magazyn John Deere The Furrow, który do dziś pomaga rolnikom zdobywać wiedzę na temat maksymalizacji zysków.
Custom publishing dostarcza odbiorcom wartościowy, ciekawy i użyteczny content, dając szerokie możliwości prezentacji produktów lub usług. Głównymi jego zadaniami są informowanie, motywowanie, edukowanie oraz budowanie kultury organizacyjnej. Publikacje realizowane są na zlecenie i pomagają osiągać cele komunikacyjne i marketingowe wyznaczone przez markę, tj. budowania lojalności, zwiększania świadomości oraz sprzedaży.
Działania wydawnictw custom publishing, skierowane do pracowników, to przede wszystkim informowanie o bieżących działaniach spółki oraz integracja zespołu. Mogą temu służyć fachowe artykuły, mailing oraz wywiady z osobami zatrudnionymi w przedsiębiorstwie.
Najbardziej powszechnymi przykładami takich działań są magazyny rozdawane na pokładach samolotów, gazetki popularnych drogerii, czasopisma pracownicze czy katalogi firm motoryzacyjnych. Są też marki, które z publikacji uczyniły globalne projekty.
Słynne kalendarze Pirelli wydawane od 1964 roku prezentują artystyczne fotografie z aktami znanych aktorek i modelek. Początkowo był to firmowy kalendarz włoskiej filii. Z czasem stał się renomowanym wydawnictwem, którego sława po części związana była z jego wyjątkowością. Nie jest on powszechnie dostępny, nie można go kupić. Jest przekazywany tylko wybitnym osobistościom i klientom Pirelli. Pierwszy egzemplarz kalendarza tradycyjnie jest przekazywany królowej Elżbiecie II.
Wyjątkowo w 2021 roku kalendarz po raz pierwszy od 1983 roku nie zostanie wydany. Firma zdecydowała odwołać jego publikację i przeznaczyć sto tysięcy euro na walkę i badania nad koronawirusem.
W związku z ochroną zasobów naturalnych, w wielu branżach papierowe katalogi zostają zastąpione elektronicznymi odpowiednikami. Marki przenoszą idee custom publishingu do sieci. Przykładem takich działań jest portal lifestylowy założony przez Gwyneth Paltrow. „Goop” to styl życia promowany przez aktorkę od 2008 roku, skupiający się na dobrobycie w umyśle, ciele i duchu człowieka. Od cotygodniowego biuletynu na temat zdrowia i urody, pomysł rozrósł się do globalnego projektu.
Kolejnym firmowym projektem skierowanym do klienta zewnętrznego i pracowników jest magazyn dla mężczyzn wydawany przez Red Bull Media House od 2005 roku. Podejmuje on tematykę aktywnego stylu życia, opowiada historie o sporcie, kulturze, muzyce i przedsiębiorczości. Miesięczny nakład przekracza 1,4 miliona egzemplarzy i jest dostępny w czterech językach (niemieckim, angielskim, francuskim i włoskim). Posiada własne wydania lokalne na sześciu rynkach: w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii oraz USA. The Red Bulletin jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych międzynarodowych miesięczników.
Custom publishing polega na sprzedaży produktu lub usługi nie poprzez sprzedawanie, ale edukowanie lub dostarczanie klientom rozrywki podanej w interesujących materiałach. Przez ostatnie lata ich wygląd, forma, nośniki czy stawiane im cele szybko się zmieniają, jednak każdorazowo custom publishing odpowiada za budowanie zaufania, zaangażowania klientów i wsparcie sprzedaży poprzez wartościowy, inspirujący content, skierowany do określonych grup docelowych.
Artykuł pt. "Custom publishing jako sposób na zdobycie zaufania klienta" został przygotowany dla portalu Medialna Perspektywa.
Źródło: https://medialnaperspektywa.pl/custom-publishing-jako-sposob-na-zdobycie-zaufania-klienta/
Źródło zdjęcia głównego: Karolina Grabowska/Pixabay