• Home
  • Blog
  • Jak przygotować PR-owe przesyłki kreatywne do mediów?
Podziel się:
wręczanie prezentu

Jak przygotować PR-owe przesyłki kreatywne do mediów?

3 listopad 2020 I Patrycja Jaksim

Dotrzeć z przekazem do dziennikarzy czy liderów opinii publicznej to dziś nie lada wysiłek, gdyż każdy z nich na swoją skrzynkę mailową otrzymuje kilkaset wiadomości dziennie. Skrojone na miarę komunikaty prasowe często są niewystarczające, aby wybić się spośród setek wiadomości. Media potrzebują elementu zaskoczenia, wszystko to, co mieści się w granicach normy, jest dla nich mało interesujące. Poszukują wszystkiego, co jest odstępstwem od reguły. Im większym, tym lepiej. Zainteresowanie dziennikarzy mogą wzbudzić kreatywne przesyłki.

Oryginalność jest zawsze w cenie, a na sukces takich działań składa się przede wszystkim ciekawy pomysł i użyteczność paczki z produktami. Oryginalne wysyłki górują nad informacjami prasowymi i konferencjami, gdyż trafiają prosto do rąk zainteresowanych osób. Taka forma kontaktu, zawierająca ciekawe materiały, opowiada historię marki i jest doskonałym sposobem na zwrócenie uwagi na dany temat.

Jak przygotować wysyłkę kreatywną, która nas wyróżni?

Dobrze przeprowadzona akcja to taka, która jest dobrze zaplanowana. Można mieć świetny pomysł, ale bez odpowiedniego wdrożenia, może okazać się zmarnowaniem czasu i pieniędzy, a przede wszystkim potencjału.

W harmonogramie warto uwzględnić:

  • przygotowanie niezbędnych rzeczy do wysyłki,
  • zapakowanie paczek oraz przygotowanie ich do nadania,
  • stworzenie listy dziennikarzy, do których ma trafić upominek,
  • ustalenie daty odbioru paczek przez kuriera,
  • wysłanie odbiorcom informacji dotyczącej akcji,
  • kontakt z dziennikarzami.

Pierwszym krokiem, jaki należy uczynić, to przygotowanie produktu do wysyłki. Warto przy tym uwzględnić, aby był on użyteczny dla odbiorcy, fotogeniczny i estetycznie zapakowany. Oryginalne opakowanie jest istotnym elementem każdej przesyłki. Następnie należy zrobić research o dziennikarzach, poznać ich specjalizację i zainteresowaniach oraz tematy, które chętnie podejmują. Istotne jest, aby wysyłkę skierować do osób, które faktycznie mogą się nią zainteresować. Dzięki temu zyskasz większą pewność, że upominek nie tylko sprawi radość, ale też zwróci uwagę i zostanie zapamiętany lub natychmiast wypromowany.

Wysyłkę kreatywną można dostarczyć pocztą lub kurierem, a także wręczyć osobiście. Ważne jest, aby dokładnie zaplanować datę i godzinę jej dostarczenia. Paczka powinna być prawidłowo zaadresowana oraz zawierać informacje od kogo jest prezent, czyli nazwę firmy oraz dane do kontaktu. Jeśli chcesz wręczyć upominek osobiście, skontaktuj się wcześniej z dziennikarzem i upewnij się, czy będzie danego dnia w redakcji. Zadbaj o to, aby po dostarczeniu upominków wysłać informację wyjaśniającą całą akcję. Stwórz informację prasową, w której uwzględnisz jej przesłanie oraz szczegółowe wiadomości o marce i jej produkcie.

Ostatni etap to oczekiwanie na ewentualną publikację. W tym czasie pozostań w kontakcie z dziennikarzami, by na ich prośbę dostarczyć dodatkowych informacji lub wyjaśnień.

Kreatywność w głowie się nie mieści

Siła marketingu emocjonalnego, który zaskakuje, koncentruje się na pokazaniu ludzkiej twarzy firmy czy wzbudzeniu zaufania odbiorcy, jest nie do przecenienia. Kluczem takich działań jest budowanie rzeczywistych relacji z mediami oraz konsumentami w oparciu o różnorodne narzędzia komunikacyjne, także kreatywne wysyłki. Jakie pomysły wdrażają marki?

Mafijne porachunki?

Warszawski hotel Marriott z okazji metamorfozy włoskiej restauracji Parmizzano’s zorganizował konferencję prasową dla dziennikarzy w formie wyjątkowego wydarzenia. Chcąc przyciągnąć uwagę dziennikarzy, postanowił przygotować gadżet dobrze zapadający w pamięć. Do przedstawicieli mediów gastronomicznych, podróżniczych i hotelarskich został wysłany sycylijski telegram, czyli ryba owinięta w gazetę. We włoskich środowiskach mafijnych ta specyficzna przesyłka oznacza poważną groźbę. Do paczki dołączony był liścik wyjaśniający dziennikarzom sens telegramu. Reakcje na kreatywne zaproszenie były pozytywne i część redaktorów opisała pomysł w swoich mediach społecznościowych. Efektem kreatywnego zaproszenia była pokaźna lista dziennikarzy, którzy przybyli na konferencję do restauracji.

WWF ratuje serce Karpat

W marcu 2018 r. Światowy Fundusz na rzecz przyrody zapraszał dziennikarzy na konferencję prasową poświęconą dramatycznej sytuacji Puszczy Karpackiej. WWF chciał nagłośnić propozycję utworzenia Turnickiego Parku Narodowego, w którym spokojnie będą mogły żyć wilki, niedźwiedzie, rysie i żbiki. W tym celu do redakcji informacyjnych w Warszawie trafiło zaproszenia na konferencję prasową w formie metalowych puszek wielokrotnego użytku. W środku nich znajdowały się fragmenty specjalnie wybranego runa leśnego, a na zewnątrz informacja o zaproszeniu na warsztaty z tworzenia lasu w słoiku. Akcja odbiła się szerokim echem w mediach, zbierano podpisy pod petycją oraz doczekała się licznych publikacji dziennikarskich.

Muzyka bez granic

Jak zachęcić odbiorców do korzystania z globalnej platformy rozrywkowej w Play? Wysłać im niecodzienną paczkę, w której spersonalizowana playlista muzyczna jest tylko początkiem. Firma, aby zwiększyć zainteresowanie usługą „Nielimitowana muzyka za darmo”, przygotowała specjalne przesyłki kreatywne dla dziennikarzy jako zaproszenie do rodziny Play. W kreatywny press kit-cie znajdowały się: playlista w TIDAL przygotowana specjalnie dla danego dziennikarza, voucher na nielimitowaną muzykę za darmo oraz głośnik mieszczący się w każdej kieszeni. Uzupełnieniem przesyłki były 2 bilety na VIP event Play i koncert Rihanny. Akcja odniosła wielki sukces, a na imprezie na Stadionie Narodowym pojawili się popularni dziennikarze, którzy ze szczegółami relacjonowali wydarzenie w swoich kanałach społecznościowych.

Wysyłki kreatywne do mediów to oryginalny sposób na zwrócenie uwagi na daną markę czy problem społeczny. Przedstawiciele mediów z mogą pomóc marce w zaprezentowaniu nowego produktu czy pozyskaniu nowych klientów. Ich rekomendacje często są cenniejsze niż kosztowna kampania reklamowa. W świecie, w którym rządzą social media każdy produkt ma szansę dotrzeć do świadomości dziennikarzy i szerokiej opinii publicznej, jeśli tylko zostanie dobrze zaprezentowany.

Artykuł pt. "Jak przygotować PR-owe przesyłki kreatywne do mediów?" został przygotowany dla portalu Medialna Perspektywa.

Źródło: https://medialnaperspektywa.pl/jak-przygotowac-pr-owe-przesylki-kreatywne-do-mediow/

Źródło zdjęcia głównego: StockSnap/Pixabay

Żyj świadomie, działaj odważnie.

Patrycja Jaksim