• Home
  • Blog
  • S jak SMART, czyli jak planować, żeby zrealizować?
Podziel się:

S jak SMART, czyli jak planować, żeby zrealizować?

02 luty 2020 I Patrycja Jaksim

Wszyscy planujemy działania i dążymy do ich realizacji. Planowanie to nieodłączny element naszego życia zawodowego i prywatnego. Wyznaczanie celów to także podstawa każdej strategii komunikacji. Proces ten to nic innego jak projektowanie przyszłości, jakiej się pragnie oraz skutecznych środków potrzebnych do organizacji. Posiadanie konkretnego celu to jednak zdecydowanie za mało. Mimo ambitnych planów nie zawsze udaje nam się osiągnąć to, co zakładaliśmy. Przyczyn możne być wiele, ale zazwyczaj projekt okazuje się klapą dlatego, że został źle sformułowany i rozpisany. Jak więc planować, aby zrealizować?

Już w latach sześćdziesiątych XX wieku badano moc planowania. W 1968 r. dr Edwin Locke, amerykański psycholog i pionier teorii wyznaczanie celów, opublikował przełomowy dokument „W kierunku teorii motywacji i zachowań motywacyjnych”, w którym to udowodnił, że odpowiednio zaplanowane cele prowadzą do lepszych wyników organizacyjnych. I choć metoda SMART powstała dużo później, jest dziś najpopularniejszym narzędziem do skutecznego wyznaczania celów.

SMART, czyli pięć kluczowych słów

S.M.A.R.T. z angielskiego to mądry, inteligentny, sprytny. W zarządzaniu oznacza konkretne działania, które sprawiają, że łatwiej osiągać to, co zaplanowaliśmy. Pomaga skutecznie planować krok po kroku wybrany cel, który musi być:

S– ang. specific, konkretny, czyli jasno sprecyzowany co zamierzamy osiągnąć.

M– ang. measurable, mierzalny, czyli taki, który będzie można zmierzyć i rozpoznać postępy w realizacji.

A– ang. achievable, osiągalny, czyli odpowiadamy na pytania, skąd wiem, że jestem w stanie go zrealizować oraz czy cel jest ambitny i akceptowalny.

R– ang. relevant, istotny, czyli możliwy do osiągnięcia poprzez określenie konkretnych zasobów i deficytów, ewentualnie ich uzupełnienie.

T– ang. timebound- określony w czasie, czyli ustalamy rozsądny czas na jego osiągnięcie.

SMART ikonografika PR Today

Programowanie przyszłości

Amerykański pisarz Napoleon Hill powtarzał, że „Cel to marzenie z datą wykonania”. I miał rację. Im dokładniej go określisz, tym masz większe szanse na jego skuteczną realizację. Cel nabiera cech realności, dopiero poprzez osadzenie w rzeczywistości osoby, która go sobie wyznaczyła. Dzięki zastosowaniu techniki SMART masz szanse na podjęcie konkretnych, namacalnych działań, które przybliżą Cię do efektu końcowego.

W PR Today postrzegamy cele jako narzędzie do programowania przyszłości. I choć czasami trudno przewidzieć wszystko, co się wydarzy, to jednak cele umożliwiają stabilnie podążanie w wyznaczonym kierunku. W perspektywie długofalowej – pomagają spełniać wspomniane już marzenia. Warto zwrócić uwagę, że jeden duży cel stanowi element nadrzędny dla szeregu mniejszych, które w konsekwencji prowadzą do założonego wyniku.

A czy Ty określiłeś już swoje cele? Masz je zapisane? Użyj metody SMART, a droga do celu będzie o wiele prostsza i przyjemniejsza. Potrzebujesz dodatkowych konsultacji? Chętnie pomożemy.

Żyj świadomie, działaj odważnie!