• Home
  • Blog
  • Employee advocacy – budowanie wizerunku marki na wiedzy pracowników
Podziel się:
grupa ludzi pracująca w biurze

Employee advocacy – budowanie wizerunku marki na wiedzy pracowników

19 listopad 2020 I Patrycja Jaksim

Najcenniejszym kapitałem każdej firmy są ludzie. Pracownicy są jej wizytówką i najlepszymi brand hero. To oni mają największą moc w procesie budowania jej wizerunku. Ich pozytywna opinia procentuje dwa razy bardziej niż płatna reklama wykreowana przez dział marketingu. Człowiek lubi rozmawiać z drugim człowiekiem, a nie firmowym logiem, nawet jeśli spotkanie odbywa się w świecie wirtualnym. Dlatego coraz częściej firmy wykorzystują nowy sposób komunikacji – employee advocacy. Wdrożenie programu nie zajmuje dużo czasu, a przynosi realne i długofalowe korzyści.

Co to jest employee advocacy?

Employee advocacy to nowy sposób na komunikację, skupiony na indywidualnych kompetencjach pracowników i rozwijaniu ich marek osobistych, dzięki którym firma zyskuje na wartości w oczach potencjalnych klientów, a także przyszłych pracowników. Innymi słowy, employee advocacy to nadanie osobom pracującym w organizacji roli jej ambasadorów. To połączenie siły social mediów i wiedzy pracowników do opowiadania historii o firmie. Publikując posty i artykuły, angażując się w komentarzach i polecając treści firmowe, budują oni pozytywną świadomość marki.

Komunikacja, która wychodzi od pracowników, wzbudza większe zainteresowanie, bo pozwala poznać osobiste emocje i przemyślenia dotyczące pracy. Na program składa się szereg działań, które mają na celu zbudowanie zaufania oraz lojalnego grona odbiorców.

Bohater marki

Siła personal brandingu pracowników jest nie do ocenienia. Po pierwsze, nikt nie zna tak dobrze DNA marki, jak oni. Po drugie, odbiorców bardziej przekonują historie ludzi z firmy, bo są autentyczne i bardziej wiarygodne niż opracowane materiały firmowe. Żadna treść nie będzie tak prawdziwa, jak ta, która wyjdzie spod pióra pracownika. Osoba, która doskonale zna organizację, sposób jej funkcjonowania, jest najlepszym rzecznikiem marki. Warto się zastanowić kto jest dumny z pracy, cieszą go benefity i rekomenduje znajomym produkty firmy.

Ambasador marki to osoba, która jest ekspertem w zakresie swoich kompetencji zawodowych, dobrze zna specyfikę firmy i zasady jej funkcjonowania. Regularnie czyta newslettery wewnętrzne, na wyjazdach integracyjnych czy targach firmowych, przejmuje dowodzenie grupą lub kręci pamiątkowe video. To pracownik, który generuje pozytywne treści o firmie i podnosi świadomość marki za pośrednictwem mediów cyfrowych lub kanałów offline.

Jak wybierać ambasadorów marki?

Przede wszystkim, określ jakich ambasadorów potrzebujesz, biorąc pod uwagę, co chcesz przekazać, i do kogo. Wybierz pracowników, którzy mają rozwinięte zdolności komunikacyjne oraz największą moc przyciągania innych do organizacji. Zidentyfikuj nieformalnych ambasadorów marki. Przypomnij sobie, kto najczęściej wypowiada się dobrze o firmie, kto najwięcej “lajkuje” i udostępnia posty z firmowych kont. Porozmawiaj z szefami działów, w których szukasz ambasadora. Poproś liderów o wskazanie, które osoby w ich zespołach chcieliby promować, o których wiedzą, że pozostaną w organizacji i dla których employee advocacy będzie dodatkową motywacją.

Jak przygotować pracowników do roli ambasadorów marki?

Wyjaśnij pracownikom, w jaki sposób uczestnictwo w programie wpłynie na ich rozwój, co dokładnie otrzymają i w jaki sposób to wypromuje firmę. Dużą rolę przy wdrażaniu ludzi do projektu odgrywa komunikacja wewnętrzna, która wyjaśnia poszczególne kroki, cele i pokazuje sposób działania. Warto uświadomić ludzi, że działania przygotowujące go do bycia ambasadorem marki są jednocześnie dla nich dużymi benefitami.

Mogą to być:

  • profesjonalna sesja zdjęciowa do social mediów,
  • szkolenie z tworzenia angażujących treści,
  • stylizacje biznesowe,
  • nauka prezentacji,
  • emisja głosu w przekazach video,
  • szkolenie z personal brandingu w social mediach,
  • lunch z Prezesem,
  • zaproszenie na spotkanie dotyczące kierunków rozwoju firmy,
  • laptop służbowy do przygotowania materiałów,
  • nowy telefon do nagrywania filmików z miejsca pracy.

5 kroków do skutecznego programu employee advocacy

Employee advocacy to proces, który raz wprowadzony, powinien stać się stałym elementem komunikacji marki. Warto wdrożyć przemyślane działania, a w przyszłości zaprocentują nie tylko silną marką, a także zwiększonym potencjałem biznesowym i sprzedażowym firmy.

1. Mierzalne cele
Jak w każdym projekcie, dobry plan jest podstawą udanego przedsięwzięcia. Stwórz grafik działań, określ jakie wyniki chcesz osiągnąć, które informacje publikować oraz kto powinien je tworzyć. Charakter treści dobieraj do założonych celów: promocyjnych, edukacyjnych bądź rekrutacyjnych. Przygotuj także plan mediów, w którym wiadomości będą publikowane.

2. Autentyczne przekazy
Komunikaty w programie employee advocacy mają wzbudzać emocje i angażować społeczność, którą wokół siebie gromadzą pracownicy. Tworzone materiały do social mediów powinny być naturalne i zgodne z tym, co naprawdę myślą dane osoby. Pracownicy, przede wszystkim, powinni wypowiadać się na tematy, które bezpośrednio dotyczą ich zakresu pracy, np. sprzedawca o skutecznych technikach negocjacji, zaś inżynier o nowych technologiach.

3. Proste zasady
Wszystkie działania sprowadzają się do tworzenia angażujących treści. Przygotuj zróżnicowaną strategię publikacji, wykorzystuj zdjęcia, infografiki czy filmy. Aby mieć pewność, że pracownicy promują markę w odpowiedni sposób, stwórz przewodnik, w którym odnajdą informacje, w jaki sposób oraz o czym warto pisać.

4. Marki osobiste
Dla firmy istotne jest nie tylko budowanie własnego brandu, ale także promowanie pracowników jako ekspertów. Regularne publikacje i dzielenie się ekspercką wiedzą budują ich potencjał na rynku pracy. Ich silne marki osobiste gwarantują szerszy zasięg działań Employee Advocacy i większe zaufanie potencjalnych odbiorców. Inwestycja w rozwój pracowników to także inwestycja w firmę.

5. Inspiruj, nagradzaj i angażuj!
Najlepszą drogą do sukcesu projektu są szczere chęci pracowników. Zadbaj o to, by z entuzjazmem wykonywali zaplanowane działania. Pomocne będzie skuteczne motywowanie: słowa uznania, drobne nagrody za dobre wyniki lub przyjazne środowisko pracy. Docenieni pracownicy są dumni z sukcesów firmy i chętnie dzielą się informacjami o niej.

Dlaczego employee advocacy jest lepsze niż standardowe działania w mediach społecznościowych?

Marki tworzą ludzie, dlatego firmy, chcąc budować autentyczną i wiarygodną komunikację z odbiorcami, powinny pokazywać swoich pracowników. Pozwolić im mówić własnym głosem o wartościach i działaniach firmy. Standardowe rozwiązania, które można spotkać w większości przedsiębiorstw w Polsce i na świecie, to działania skupione na firmowych profilach społecznościowych, które nastawione są głównie na reklamę swoich produktów. Employee advocacy to komunikowanie wartości marki w sposób prosty i wiarygodny. Nie opłacany i nie wykreowany z góry. Poprzez naturalną komunikację buduje wartość marki na rynku i jednocześnie podnosi wartość marki osobistej osoby publikującej dane treści. Każdy z nas woli czytać o doświadczeniach pojedynczych osób i przykładach z życia wziętych, niż perfekcyjnie przygotowane komunikaty z działu marketingu.

Artykuł pt. "Employee advocacy – budowanie wizerunku marki na wiedzy pracowników" został przygotowany dla portalu Medialna Perspektywa.

Źródło: https://medialnaperspektywa.pl/employee-advocacy-budowanie-wizerunku-marki-na-wiedzy-pracownikow/

Źródło zdjęcia głównego: jmexclusives/Pixabay

Żyj świadomie, działaj odważnie.

Patrycja Jaksim