• Home
  • Blog
  • Rola kolorów w komunikacji marki
Podziel się:

Rola kolorów w komunikacji marki

20 styczeń 2020 I Patrycja Jaksim

Kolor to potężne narzędzie i fundament komunikacji wizualnej, bardzo mocno powiązany z wpływami kulturowymi i społecznymi. Wywiera ogromny wpływ na percepcję i świadomość odbiorców. Jak wynika z badań, ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najważniejszy element motywujący do zakupu. Barwy pełnią także funkcję informacyjną i estetyczną. Mając świadomość, co reprezentuje każdy kolor i z czym jest kojarzony, możesz podejmować świadome decyzje, które zapewniają atrakcyjną wizerunkowo i skuteczną komunikację z grupą docelową.

Kolor jest emocją

Kolory przywołują konkretne obrazy w pamięci, wpływają na nasze samopoczucie i zachowanie. Czerwony zwiększa energię, żółty często sprawia, że ludzie czują się szczęśliwi, a niebieski obniża ciśnienie krwi i spowalnia tętno, dlatego często kojarzony jest z relaksem. Jeśli połączysz kolor żółty z niebieskim, uzyskasz przyjemny i pozytywny kolor zielony.

Według Wassily Kandinsky, rosyjskiego malarza, uważanego za twórcę sztuki abstrakcyjnej, kolory przekazują następujące cechy:

Pomarańczowy-promienny, zdrowy, poważny

Żółty-ciepły, ekscytujący, szczęśliwy

Niebieski-głęboki, spokojny, nadprzyrodzony

Zielony-spokój, cisza, natura

Biały-harmonia, cisza, czystość

Czerwony-świecący, pewny siebie, żywy

Czarny-smutek, ciemny, nieznany 

Znaczenie kulturowe koloru

Ludzie, tworząc kulturę, od zawsze posługiwali się kolorem i barwą, nadając im szczególny sens i znaczenie. Już wieki temu barwy komunikowały status społeczny poszczególnych członków grupy czy przekazywały informacje istotne dla obrzędów religijnych. Kapłani i władcy zawsze mieli szaty w kolorze właściwym dla ich funkcji i pozycji w grupie. Jednak nigdy wcześniej rola koloru w życiu człowieka i społeczeństwie, nie budziła takiego zainteresowania jak ma, to miejsce współcześnie. Zainteresowanie tematyką barw wynika z poszukiwania ich funkcji psychologicznych i socjologicznych, które można racjonalnie wykorzystać, wpływając na ludzką podświadomość, a w konsekwencji na działanie.
Kolory symbolizują odmienne emocje i sytuacje w poszczególnych miejscach na świecie. Wiedza ta jest niezwykle ważna przy realizacji projektów międzynarodowych, ponieważ bez świadomości znaczenia kulturowego określonego koloru ryzykujesz poważny błąd w komunikacji z grupą docelową.

Warto wiedzieć, że w Tajlandii kolor fioletowy symbolizuje żałobę. W kulturze zachodniej wiąże się z luksusem, bogactwem, a czasem magią. Czerń w kulturach zachodnich jest kolorem żałoby, w Japonii to kolor honoru. Czerwień na zachodzie reprezentuje niebezpieczeństwo, a zarazem miłość i pasję. W Indiach komunikuje czystości, w Chinach to barwa szczęścia, a w Południowej Afryce biel to żałoba. Żółty oznacza odwagę w Japonii, żałobę w Egipcie i nadzieję na Zachodzie.

Jaki kolor wybrać dla swojej marki?

Barwy niosą w sobie kod informacyjny, warto więc wybrać te, które najlepiej odzwierciedlają wartości, którymi się kierujesz i z jakimi chcesz, aby była kojarzona Twoja marka. Powinny one jednocześnie budować pozytywne skojarzenia u obecnych i potencjalnych klientów. Jeżeli masz dylemat, wsparciem może być psychologia koloru, która przedstawia sposób odbierania barw przez konsumentów.

Jak kolorystycznie komunikują się marki?

Kolor bez wątpienia pełni kluczową rolę w komunikacji wizualnej. Bez względu na czas, kontekst i odbiorcę niesie ze sobą uniwersalne przesłania, które firmy wykorzystują do akcentowania swoich wartości.


Kolor czerwony
kojarzony jest z miłością, pasją, a przede wszystkim z ekscytacją i pożądaniem. Jest to barwa niezwykle zmysłowa, ale komunikuje także niebezpieczeństwo. Kolor czerwony symbolizuje działanie, idealnie więc nadaje się do call to action.


Kolor zielony
symbolizuje naturę, optymizm, harmonię i rozwój. Jest doskonałym wyborem dla marek z branży fitness oraz tych, które chcą być kojarzone z ekologicznym stylem i brandem dbającymi o przyrodę.


Kolor niebieski
reprezentuje takie wartości jak: trwałość, stabilność i zaufanie. Niebieski sprawdzi się w komunikacji marek z branży usług biznesowych, informacyjnych i nowoczesnych technologii, ponieważ kojarzy się z gwarancją i stabilizacją.


Kolor żółty
komunikuje radość i optymizm. Może być używany także jako ostrzeżenie, ze względu na swój wyrazisty charakter. Marka w żółtych barwach wzbudza pozytywne emocje.


Kolor czarny
symbolizuje marki luksusowe, kojarzony jest z elegancją, klasyką, władzą oraz niedostępnością. Należy ostrożnie używać go w komunikacji wizualnej, gdyż bardzo często kojarzony jest także ze smutkiem i żałobą.


Kolor fioletowy
kojarzy się z luksusem, mądrością, duchowością i szlachetnością. Wykorzystują go zazwyczaj marki z wyższej półki, rynek usług edukacyjnych czy związanych z rozpowszechnianiem wartościowych treści.


Kolor pomarańczowy
to kreatywność i energia. Barwa ta wzbudza głębokie i pozytywne emocje. Używana jest do zwrócenia uwagi odbiorcy. Stymuluje także apetyt. Kolor ten najczęściej wykorzystywany jest do przekazów dla młodzieży.


Kolor biały
w pozytywnym znaczeniu symbolizuje dobroć, niewinność, pokorę. Może też budzić negatywne skojarzenia oznaczające sterylność i zimno. Idealnie wyróżnia treść na kolorowym tle.

Planując komunikację wizualną dla swojej marki, warto dwa razy zastanowić się nad wyborem koloru. Okazuje się, że ma on potężną moc i pozwala markom na stałe zagościć w pamięci odbiorców. Dlatego odpowiedni wybór kolorystyki do znaku firmowego, loga, strony www, wizytówki jest niezwykle ważną częścią budowania wizerunku.

Zastanawiasz się, jakie kolory będą odpowiednie dla Twojej marki? Napisz, chętnie pomożemy.

Żyj świadomie, działaj odważnie!