• Home
  • Blog
  • Pokaż korzyść, sprzedaj produkt, czyli o sile kreatywnych pomysłów
Podziel się:

Pokaż korzyść, sprzedaj produkt, czyli o sile kreatywnych pomysłów

22 luty 2020 I Patrycja Jaksim

Od rana do wieczora zalewa nas gigantyczna fala informacji. Każdego dnia do naszego mózgu dociera kilka tysięcy komunikatów reklamowych. Jak podają autorzy książki: „The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business”, tylko w jednym niedzielnym wydaniu „New York Timesa” znajduje się więcej wiadomości niż we wszystkich materiałach wydrukowanych w XV w. Oznacza to, że żyjemy w gospodarce nadmiaru. Jak więc wyróżnić się w morzu wiadomości i dotrzeć ze swoim produktem do szerokiego grona odbiorców? Jak skutecznie go uwiarygodnić i wypromować?

Zrozumiałe jest, że ludzki mózg nie jest w stanie przyswajać tylu informacji. Przeładowany nadmierną ilością komunikatów stosuje naturalny mechanizm obronny tzn. filtrowanie percepcyjne, które chroni przed przeładowaniem pamięci. Nieustannie analizuje i filtruje dane, i te, które są dla niego mało istotne, eliminuje. To właśnie dlatego do naszej świadomości docierają tylko wybrane, pojedyncze komunikaty.

Jeśli chcesz, aby klient coś od Ciebie kupił, musi Ci najpierw zaufać. Przede wszystkim po to, by mieć pewność, że dasz mu to, czego on potrzebuje, i w taki sposób, jak obiecujesz. Trudno jednak uwierzyć na słowo, szczególnie sprzedawcy, który wciąż wychwala swój produktu. Klient chce poznać korzyść, jaką będzie miał, wybierając Twoją ofertę. Ale to wciąż są tylko słowa. Dlatego, aby uwiarygodnić produkt, pokaż jego zalety, najlepiej w oryginalny sposób.

Co powoduje, że coś przykuwa naszą uwagę? Na pewno zaintryguje nas starożytna budowla wśród nowoczesnych apartamentowców czy biały kruk wśród czarnych wron. Uwagę przyciąga to, co się wyróżnia, czyli coś innego, za dużego lub małego, niecodziennego, zaskakującego, zabawnego.

A teraz do konkretów.

Słonie na Moście Brooklińskim

Inżynier John Roebling, zmęczony zimową przeprawą promem na drugą stronę rzeki East River, postanowił, że wybuduje most, który połączy dwie nowojorskie dzielnice Brooklyn z Manhatanem. Jak sobie zaplanował, tak zrobił. Największy wówczas stalowy most wiszący na świecie został oddany do użytku w 1883 r. Krótko po otwarciu, gdy na moście przebywało 20 tysięcy osób, pojawiła się plotka, że konstrukcja grozi zawaleniem. Wybuchła panika, w wyniku której 12 osób zostało stratowanych. Nowojorczycy z obawy o swoje bezpieczeństwo, przestali z niego korzystać. W odpowiedzi na incydent władze Nowego Jorku, aby uspokoić mieszkańców i zapewnić o stabilności konstrukcji zaplanowały niecodzienne wydarzenie. Wielką paradę, podczas której przez most przeszły zwierzęta z popularnego cyrku P.T. Barnuma: 21 słoni, 7 wielbłądów i 10 dromaderów. Poskutkowało. Ludzie zobaczyli i uwierzyli, że konstrukcja jest solidna i bezpieczna.

Odtwarzacze MP3 w butelce z wodą

Firma SONY wprowadzając w 2014 r. na rynek wodoodporny odtwarzacz mp3 Walkman z serii W, postawiła na kreatywne rozwiązanie. Czując konkurencję w postaci wielofunkcyjnego IPhona, zaryzykowała i zaprojektowała serię odtwarzaczy muzyki dla osób aktywnych, uprawiających sporty, szczególnie wodne. Okazało się to idealnym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy chcieli umilić sobie pływanie ulubioną muzyką. Japoński gigant połączył siły z firmą reklamową DraftFCB z Nowej Zelandii, by przygotować kampanię dla tego konkretnego produktu. Aby udowodnić, że urządzenie jest wodoodporne, firma sprzedawała odtwarzacz MP3 w bidonie z wodą. Produkt został początkowo umieszczony w specjalnych automatach zlokalizowanych przy basenach i siłowniach, pokazując klientom, że urządzenie jest nie tylko wodoodporne, ale zakup jego jest równie łatwy, jak butelki wody. Pomysł odniósł sukces sprzedażowy oraz był komentowany w światowych mediach.

Link foto: http://mshoje.com/noticias/104623-sony-vende-mp3-player-dentro-de-garrafa-de-agua

Mini Cooper z dużym bagażnikiem

Na oryginalną reklamę partyzancką ulokowaną w przestrzeni publicznej pokusiła się marka Mini Cooper, prezentując światu nowy model aut z przestronnym bagażnikiem. Na wybranych lotniskach w Stanach Zjednoczonych zostały umieszczone auta z serii CLUBMAN tuż przy taśmie na bagaże, komunikując w nietuzinkowy sposób nowy, większy bagażnik, który zmieści do 1250 l bagażu.

Link foto: https://twitter.com/sascha_p/status/824517107513597953

Pomysł dwóch 24-latków: dyrektora artystycznego Maximiliana Pineggera i copywriter Justina Salice-Stephana, z Miami Ad School, na stworzenie prostego w formie komunikatu stał się wielkim sukcesem. Odbiorca zapamiętuje taki przekaz, dlatego że jest nieoczywisty, myśli i zastanawia się nad nim, tak jak Ty teraz :) Im bardziej odważna i zaskakująca jest kreacja, tym większe zainteresowanie wzbudza. Niecodzienna kampania dotarła do masowych odbiorców, jasno zakomunikowała nową zaletę CLUBMANA, a kreatywny pomysł był licznie opisywany w mediach.

Niestandardowe działania wykorzystywane do wprowadzenia produktu na rynek lub wzmocnienia wiarygodności zaskakują oraz angażują odbiorców. Prowadzą do budowania trwałej relacji i długofalowego zaufania. Połączenie w przekazie faktów i kreatywności mocno akcentuje zalety i korzyści produktu. Nieszablonowe kampanie są również jednym z najsilniejszych sposobów na osiągnięcia dużego zasięgu marki w publikacjach online i offline.

A Ty jak prezentujesz swój produkt? Mówisz, piszesz o jego zaletach czy też je pokazujesz? Jak widzisz kluczem do sukcesu są odważne pomysły. Small biznes również z powodzeniem może wykorzystywać niestandardowe formy promocji w strategii komunikacji. Masz już pomysł? Chętnie podpowiemy. Kreatywne działania zawsze przynoszą ponadprzeciętne zyski.

Żyj świadomie, działaj odważnie!