• Home
  • Blog
  • Blog firmowy - a na co to komu?
Podziel się:

Blog firmowy - a na co to komu?

13 wrzesień 2022 I Patrycja Jaksim

Blog firmowy jest nieodłączną częścią biznesu i stałym elementem każdej strategii marketingowej. Nieważne czy jesteś dużą organizacją, małą firmą czy początkującym startupem – content marketing sprawdza się w każdym przypadku. Dlaczego? Dziś wiadomości najczęściej szukamy w Internecie, a wyszukiwarki są nieocenionym narzędziem do szybkiego zdobywania informacji. Jeśli tworzysz ciekawy content i zgodny z zasadami SEO użytkownik, szukając danych treści, trafi właśnie do Ciebie.

Prowadzenie bloga firmowego to jeden z najskuteczniejszy sposobów na zbudowanie wizerunku marki i skuteczną sprzedaż. To także świetny sposób na wypozycjonowanie strony internetowej, pod warunkiem, że zadbasz o optymalizacje tekstów. Podstawą bloga firmowego są dobrze napisane treść, które dają czytelnikowi wartość, inspirują i uczą. Zastanawiasz się jak takie treści stworzyć? Podpowiadam.

1. Określ grupę docelową

Świadomość tego, kim są Twoi klienci, ułatwi Ci stworzenie nie tylko treści, ale także oferty już do konkretnych odbiorców. Prawidłowo określona grupa docelowa zwiększa skuteczność działań i skraca cykl sprzedażowy. Jak to zrobić? Określ, w jakim wieku są Twoi odbiorcy, jakim językiem się posługują, czym się interesują, jakie mają zainteresowania i problemy. Podstawowe informacje o swoich odbiorcach tj. wiek, płeć czy lokalizację znajdziesz w raportach z Google Analytics. Na podstawie zebranych informacji stwórz personę, czyli opis idealnego klienta.

2. Dobierz słowa kluczowe

Słowa kluczowe i frazy kluczowe to podstawa, jeśli chcesz dobrze zoptymalizować tekst na stronie internetowej. Odpowiednio dobrane poprawią ruch organiczny, co oznacza, że więcej osób dotrze do Twojej usługi lub produktu. Jak się do tego zabrać? Pomogą Ci w tym narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych np. Google Trends, Ubersuggest, Google Keyword Planner.

3. Zrób listę tematów na bloga firmowego

Dobry blog firmowy charakteryzuje się ciekawymi treściami zgodnymi z branżą, w jakiej działasz. Odbiorców najbardziej interesują treści merytoryczne i edukacyjne, czyli takie, z których mogą zaczerpnąć nowych informacji i wdrożyć do swoich działań. Zastanawiasz się, o czym jeszcze pisać na blogu firmowym? Poniżej kilka pomysłów:

  • Przeprowadź wywiad ze specjalistą z branży.
  • Przygotuje listę najczęściej zadawanych pytań przez klientów.
  • Poleć lektury do przeczytania związane z Twoją branżą.
  • Opisz wydarzenie, w którym brałeś udział, np. szkolenie, konferencję, warsztaty.
  • Podziel się aplikacjami czy narzędziami, których używasz.
  • Napisz recenzję książki branżowej.
  • Zaproponuj ekspertowi gościnny posty na blogu.


W planowaniu tekstów do publikacji pomogą Ci aplikacje tj.: Asana, Trello, kalendarz Google lub tradycyjny.

4. Przygotuj treści na bloga firmowego

Proces tworzenia treści jest czasochłonny i przede wszystkim wymaga dogłębnego researchu. Oznacza to, że potrzebujesz wygospodarować sobie dodatkowy czas w swoim grafiku na tworzenie contentu. Pamiętaj, że jakość publikacji będzie miała duży wpływ na postrzeganie Twojej marki. Jeśli chcesz stworzyć jakościowe treści, zacznij od researchu i przygotowania konspektu, a następnie przystąp do pisania artykułu. Odpowiednie przygotowanie merytoryczne, dbałość o styl i ortografię są bardzo ważne. Ewentualne błędy pomogą Ci wykryć aplikacje np. Ortograf, Jasnopis lub Zecerka.

5. Optymalizuj teksty na bloga firmowego pod SEO

Kiedy masz już gotowy tekst, warto go odpowiednio zoptymalizować. Przydatne do tego będą wcześniej przygotowane słowa kluczowe, które należy wkomponować w tekst. Najlepiej umieścić je w tytule, nagłówkach i śródtytułach. Dobrze jest zadbać także o link building, czyli pozycjonowanie linków do strony. Link building wzmacnia pozycję domeny, a także wspomaga jej promocję. Jeśli masz problem z optymalizacją tekstu, pomoże Ci wtyczka Yoast SEO dostępna na WordPressie.

6. Dobierz grafiki i zdjęcia

To już przedostatni krok przed publikacją materiału – czas zadbać o stronę wizualną. Fotografia główna przyciąga uwagę, a grafiki umieszczone w tekście spełniają rolę użytkową np. treści przedstawione w formie infografiki łatwiej się zapamiętuje, ponieważ ludzki mózg szybciej przetwarza informacje przedstawione w sposób wizualny.

Zdjęcia do tekstów na bloga firmowego możesz pobrać z bezpłatnych banków zdjęć, np. Unsplash czy Pexels. Pamiętaj o prawach autorskich - dobrze wiedzieć, że niektóre bezpłatne banki zdjęć oferują także płatne fotografie. Przed pobraniem warto dwa razy upewnić się, że faktycznie korzystamy z darmowej grafiki.

7. Opublikuj tekst na blogu firmowym i zadbaj o jego dystrybucję

Nowy artykuł warto promować w swoich kanałach komunikacji np. w social media, grupach tematycznych czy za pomocą newslettera. Dystrybucja treści pomoże Ci dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Blog firmowy to najlepsze źródło fachowej wiedzy i doskonały sposób na dostarczanie świeżych treści. Nowe, ciekawe materiały są doceniane nie tylko przez czytelników, ale także przez Google, które nagradza je wyższą pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj, że dobry blog firmowy wymaga czasu i zaangażowania. Wypozycjonowanie witryny w organicznych wynikach wyszukiwania jest procesem długotrwałym. Pierwsze efekty widać dopiero po kilku miesiącach. Dlatego daj sobie czas, pisz ciekawe teksty, publikuj je regularnie i promuj w swoich kanałach komunikacji.

I co ważne — do prowadzenia bloga firmowego nie potrzebujesz gigantycznych nakładów finansowych. Na początek walutą, jaką zapłacisz za tworzenie i publikacje treści na blogu jest Twój CZAS. Zdecydowanie jest to cena warta zapłaty. Wartościowy content na blogu rozwinie Twój biznes!

Zdjęcie główne: www_slon_pics / Pixabay