• Home
  • Blog
  • Recykling treści, czyli jak dać nowe życie starym tekstom
Podziel się:

Recykling treści, czyli jak dać nowe życie starym tekstom

10 października 2022 I Patrycja Jaksim

Karmienie wiedzą odbiorców to skuteczny sposób na budowanie wizerunku marki i pozyskiwanie nowych klientów. Jednak regularne dostarczanie świeżych treści jest zadaniem czasochłonnym. Sprytny specjalista od contentu wie, jak maksymalnie wykorzystać potencjał każdego materiału. “Przykurzony” artykuł, case study, podcast czy wideo można „odświeżyć” nadając mu nową wartość. Jak to zrobić? Zastosować recykling treści.

Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest recykling treści
  • jakie są formy recyklingu treści
  • jak wybrać treść do recyklingu
  • jakie pomysły warto wykorzystać
  • jakie korzyści przynosi „odświeżanie” treści

Co to jest recykling treści?

Recykling treści to ponowne udostępnienie istniejących już materiałów: wpisów na blogu, postów, webinariów, case study, wywiadów czy podcastów w wybranych kanałach komunikacji. Co ważne, nie chodzi tu o powielanie tej samej treści. Każdy materiał powinien być odpowiednio zredagowany i uaktualniony. Wyszukiwarki cenią niepowtarzalny content, a więc odświeżając treść, zadbaj o to, aby była unikalna. W tekstach nie powinny pojawiać się takie same sformułowania czy całe skopiowane zdania. Każdy tekst należy zoptymalizować pod SEO.

Jakie są formy recyklingu treści?

Recykling treści zwykle przyjmuje dwie formy:

  • revamping, czyli aktualizacja istniejących materiałów np. danych, statystyk. 
  • repurposing, czyli przerobienie wybranych treści na nowe formaty np. treść artykułu można przedstawić w formie infografiki lub wywiad podzielić na części i udostępniać w postach w social media.

Jak wybrać treść do recyklingu?

Jeśli zastanawiasz się, które treści "odświeżyć" weź pod lupę trzy przypadki:

  • Popularne treści – które były najchętniej czytane/słuchane/oglądane. Płyń na fali zainteresowania i przerób topowy materiał na inny format. Tym sposobem dotrzesz nie tylko do czytelników bloga lecz także do słuchaczy podcastów, czy fanów YouTube’a.
  • Materiały, które nie zyskały dużej popularności - spróbuj dopracować temat, uaktualnić lub przerobić na inny format, np. zamiast artykułu stwórz wideo, rozmowę z podcastu zamień na wywiadu i opublikuj na blogu. Często okazuje się, że to nie sam przekaz „zawinił”, a nieodpowiednia forma.
  • "Zakurzone" treści, czyli te utworzone lata temu. W myśl zasady: „Wszystko zostało już powiedziane, ponieważ jednak nikt nie słucha, trzeba wciąż zaczynać od nowa" - francuskiego laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury André Gide. Warto wracać do niektórych tematów, szczególnie tych z kategorii evergreen content, czyli uniwersalnych treści, które nie podlegają trendom, a generuje stały ruch na stronie.

W wyborze tekstów do recyklingu pomoże Ci Google Analytics, który wskaże treści z bloga lub portalu cieszące się największą lub najmniejszą popularnością. Warto zwrócić uwagę na wskaźnik Liczba odsłon, który mówi o tym, ile razy została wyświetlona dana podstrona. Weź pod uwagę także Średni czas spędzony na stronie. Jeśli długi artykuł notuje krótki czas pobytu użytkownika na stronie, to może warto zmienić formę przekazu treści i pokazać ją inaczej, np. w formie wideo. Ważny jest także parametr Liczba wejść, który opisuje, ilu użytkowników weszło na stronę przez konkretną treść. Jeśli ten wskaźnik jest wysoki, tzn., że artykuł został dobrze wypozycjonowany w Google. Do analizy wybierz artykuł z najmniejszą liczbą wejść i porównaj jego popularność przed i po recyklingu treści.

9 pomysłów na content wielokrotnego użytku

Jak wykorzystać recykling treści w praktyce? Oto podpowiedzi:

  1. Wzbogać artykułu o aktualne dane, statystyki, newsy
  2. Stwórz streszczenie artykułu w postaci infografiki
  3. Połącz kilka wpisów w jeden artykuł ekspercki
  4. Udostępnij treści w nowych kanałach komunikacji, np. w mailingu do klientów
  5. Przygotuj wywiad na publikowany już temat, który cieszył się dużym zainteresowaniem
  6. Przypomnij opublikowany artykuł w nawiązaniu do ważnej daty, sukcesy firmy czy aktualnego wydarzenia
  7. Nagraj live na temat najchętniej czytanego artykułu blogowego
  8. Stwórz informację prasową do mediów na podstawie przygotowanego raportu
  9. Opublikuj wypowiedzi ekspertów z artykułu blogowego w formie cytatów w postach w social media.

Co zyskujesz stosując recyklingu treści?

Wbrew pozorom bardzo dużo. Recykling treści to świetny sposób na oszczędność czasu. Działania contentowe są czasochłonne, a aktualizacja treści zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż tworzenie nowych materiałów od podstaw. Uaktualniony content zyskuje nową wartość, a Ty zainteresowanie czytelników. Odświeżając treści prowadzisz różnorodną komunikację, łączysz różne kanały dotarcia i formy przekazu, dzięki czemu docierasz do nowych odbiorców. Jeśli zlecasz tworzenie treści copywriterom odciążasz także swój budżet - oryginalny materiał możesz zaktualizować samodzielnie. Recykling treści to także skuteczne lekarstwo na brak weny twórczej – zdarza się najlepszym i najbardziej produktywnym, niezależnie od branży.

Zdjecie główne: Pexels/picjumbo.com