Trening medialny, czyli jak stać się rozmówcą na wagę złota?
5 maja 2021 I Patrycja Jaksim
Celem strategicznym PR jest zarządzanie wizerunkiem firmy oraz relacjami z otoczeniem. Obecność w radiu, telewizji czy prasie jest dużą szansą na promocję marki, jednak nawiązywanie współpracy z mediami jest nie lada wyzwaniem, nawet dla specjalistów ds. komunikacji. Pewny siebie ekspert, z bogatą wiedzą, którą potrafi odpowiednio przekazać, z pewnością podbije serca dziennikarzy i odbiorców. Jak więc przygotować się do współpracy z mediami? Odpowiedzią na to pytanie jest trening medialny.
Podstawowym krokiem do dobrych relacji z mediami jest zrozumienie sposobu ich funkcjonowania. Specyfika współpracy z dziennikarzami prasowymi, telewizyjnymi czy radiowymi różni się między sobą. Warto pamiętać, że media zapraszają ekspertów przede wszystkim po to, aby stworzyć atrakcyjny materiał, wzmocnić jego przekaz, a nie do promowania ich marek osobistych. Zadaniem eksperta jest przygotowanie się w taki sposób do wywiadu medialnego, aby udzielić merytorycznej odpowiedzi w danej dziedzinie, a jednocześnie zrealizować swoje cele komunikacyjne.
Czym jest trening medialny?
Trening medialny to ćwiczenia zaprojektowane dla dziennikarzy, PR-owców i rzeczników prasowych, którzy chcą lepiej zrozumieć i wykorzystać media do budowania wizerunku instytucji, osób czy idei. Zadaniem takiego treningu jest przygotowanie słuchaczy do profesjonalnych kontaktów z mediami, z uwzględnieniem zasad rzetelności i etyki działań komunikacyjnych.
Zazwyczaj trening medialny podzielony jest na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W pierwszej, słuchacze zapoznają się z zasadami i pojęciami związanymi z rynkiem mediów i systematyzują dane o współczesnych kanałach komunikacji. Poznają techniki tworzenia informacji prasowych, kreatywnych i niestandardowych wysyłek do dziennikarzy oraz zasady prawa prasowego. W drugim panelu uczestnicy mogą szkolić swoje umiejętności poprzez praktykę, tworząc strategię media relations poprzez odpowiedni dobór kanałów komunikacyjnych i ich form, tworzenie materiałów informacyjnych oraz ewaluację. Co ważne, przygotowują się krok po kroku do wypowiedzi prasowych i video, ćwiczą symulowane wywiadów przed kamerą, modulację głosu, a także opanowanie tremy oraz budowania relacji po wystąpieniu medialnym.
Cechy idealnego eksperta w mediach
1. Prosty i dostępny język
Media potrzebują eksperta, który potrafi mówić o rzeczach trudnych w sposób zrozumiały, zwięzły i barwny. Ważną rolę odgrywa giętkość języka, m.in.: wysokość głosu, głośność, tempo i rytm. Mówcą wszechczasów pod tym względem był Steve Jobs, który unikał mówienia w monotonny sposób, czym zyskiwał zaangażowanie publiczności. Przygotuj się do kontaktu z dziennikarzami, przemyśl metafory, porównania, które trafnie opisują zagadnienie i sprawią, że dla odbiorców przekaz będzie prosty i jasny.
2. Dyspozycyjność i pozytywizm
Jeśli chcesz współpracować z mediami, musisz być pozytywnie nastawiony do swojej pracy i gotowy do wystąpień lub konsultacji na cito, a nie tylko w terminie dogodnym dla siebie. Najczęściej dziennikarz potrzebuje jak najszybszego udzielenia komentarza. Wynika to głównie z jego specyfiki pracy.
3. Terminowość i uczciwość
Dotrzymuj słowa, zawsze. Kiedy umawiasz się z dziennikarzem na konkretny termin, dopełnij obietnicę. Jeśli wiesz z góry, że termin jest nieosiągalny, od razu o tym poinformuj. W mediach prasowych skład gazety jest wysyłany do druku i termin może być nieprzekraczalny. Podczas rozmowy przekazuj tylko sprawdzone i prawdziwe informacje, skup się na faktach i liczbach.
4. Proaktywność i zainteresowanie
Rozmawiając z dziennikarzem, okaż zainteresowanie tematem i otwartość. Nie ograniczaj się wyłącznie do udzielania odpowiedzi na pytania. Podejmuj nowe wątki związane z tematem, podziel się nowościami czy opowiedz historię ze swojej praktyki zawodowej.
Najlepsi z najlepszych
W przestrzeni publicznej są takie przemówienia, które na długo zapadają w pamięć. Jednym z nich jest bezsprzecznie wystąpienie Steve’a Jobsa, które wygłosił w 2005 roku do studentów na Uniwersytecie Stanford. To w jego garażu, kilkadziesiąt lat temu, powstał pierwszy komputer Apple. Dzięki jego wizji dziś używamy iPhone’ów, Maców i innych sprzętów z nadgryzionym jabłuszkiem.
Jak dobrze zacząć wystąpienie?
Na początku przemówienia Steve Jobs przyznaje, że nigdy nie ukończył college’u, czym rozluźnia atmosferę i zyskuje przychylność słuchaczy.
Inspirująca historia
Następnie opowiada historię dotyczącą miłości i straty. Z powodów różnic biznesowych z Johnem Sculleyem został zwolniony z firmy Apple, której był współzałożycielem. Było to dla niego trudne doświadczenie, jednak poradził sobie z nim, działając proaktywnie i zakładając kolejne firmy, m.in. Pixar, a w rezultacie powrócił do firmy. Jobs zastosował zabieg podzielenia się ze swoimi odbiorcami trudnością, z jaką musiał się zmierzyć, a następnie opowiada, jak ją pokonał.
Pozytywny morał i motywacja
Kolejna historia dotyczy spraw ostatecznych. Wizjoner opowiada o diagnozie i dzieli się swoim doświadczeniem w chorobie. Jego zdaniem śmierć może okazać się sprzymierzeńcem, pomaga dokonywać właściwych wyborów i daje szersze spojrzenie na życie, nakierowując je na dobry kurs. Morał, jaki płynie z jego słów, skierowany wówczas do studentów jest pozytywny w odbiorze. W tej części wystąpienia Jobs motywuje słuchaczy do podejmowania odważnych decyzji i aby podążać za głosem serca.
Trening medialny pomaga osiągnąć wyższy poziom komunikacji w kontaktach z mediami. Edukuje, jak ciekawie i przekonująco mówić o firmie, produkcie czy wydarzeniu. Uczy, jak powinna przebiegać rozmowa z dziennikarzami, a także o tym, jak przekuć trudne pytania w rzeczowe odpowiedzi. Gwarantuje pełniejsze zrozumienie relacji z mediami i usprawnia procesy działań komunikacyjnych, uatrakcyjniając ich charakter i maksymalizując efekty działań.
Artykuł pt. "Trening medialny, czyli jak stać się rozmówcą na wagę złota? został przygotowany dla portalu Medialna Perspektywa.
Źródło: https://medialnaperspektywa.pl/trening-medialny-czyli-jak-stac-sie-rozmowca-na-wage-zlota/
Źródło zdjęcia głównego: Teemu Paananen / Unsplash